Strijd om DE GOEIE TO(O)N losgebarsten!
  15-10-2012
Op vrijdag 12 oktober vond de eerste voorronde plaats van het Kletstoernooi “DE GOEIE TO(O)N”. Dit toernooi wat zijn tweede jaargang kende onder deze naam is bedoeld om minder ervaren kletsers de kans te geven om ervaring op te doen en om ervaren kletsers de gelegenheid te bieden om hun klets, die zich nog in de try-out fase bevindt, uit te proberen. Het biedt het publiek de kans om eens kennis te maken met kletsers die normaliter niet zo vaak op de Helmondse podia staan.

In een goed gevulde Zaal Phileutonia kwamen maar liefst negen kletsers in de ton. En alle complimenten mogen uitgaan naar alle vrijwilligers van Phileutonia die zich de afgelopen weken ingespannen hebben om de zaal in orde te brengen. Door verbouwingsomstandigheden moest gebruik gemaakt worden van de zaal van de buurman. In twee weken tijd zijn ze erin geslaagd om een voormalig bedrijfspand om te bouwen tot een bijzonder sfeervolle theaterzaal. Onder een strak geleide regie kregen alle kletsers de kans om in vijftien minuten het publiek en de vakjury ervan te overtuigen dat zij over twee weken in de finale behoren te staan. Stuk voor stuk wisten ze het publiek te boeien. De avond kreeg dan ook een bijzonder hoog niveau. Het aanbod was echter zeer divers. Kapel “De Hoizeiers” zorgde er voor dat alle kletsers met goed gekozen muziek naar de ton werden begeleid.

Ton Hendrickx als Tango Tonnie, had de ondankbare taak om het bal te moeten openen. Maar deze taak ging hem goed af. Als een volleerd kletser walste hij over het publiek heen. Hij staat al jaren in de ton, maar had nog nooit aan toernooien meegedaan. Hij had zich laten verleiden om in Helmond deze traditie te doorbreken en we zullen deze man nog zeker terug gaan zien bij Dancing with the Stars. Als tweede verscheen Noud van de Ven in zijn creatie als de Ziekenverpleger in de ton. Deze kletser had na wat jaren van afwezigheid besloten om weer in de ton te gaan. Hij gaf het publiek een inkijkje achter de schermen van het ziekenhuis en liet de mensen zo ontzettend lachen dat ze er buikpijn van kregen om ze vervolgens in zijn ambulance mee te nemen. Met zo’n broeder aan je bed is elke ziekenhuisopname een pretje. Daarna liet Rien van Genugten zien en horen dat Helmond mogelijk wel eens de verkeerde burgemeester had gekozen. Hij maakte als Burgemeester van Lagerwal het nodige mee en liet het publiek horen dat hij zichzelf voortdurend tegensprak, nou ja tegensprak hij ontkrachtte zichzelf voortdurend. Het was een klets van een hoog taalkundig niveau. Hierna mocht de Helmondse kletser van de avond, Roel Hanssen, als kunstschilder Salvadori Derrick, in de ton. Deze ex-prins der Keiebijters bleef met deze creatie dicht bij zijn eigen creatieve talenten. De klets was nog zo nieuw dat de verf nog nat was. Op zijn smeuïg Helmonds werd uiteengezet hoe mooi het vak van kunstschilder is. Dat je er als model vaak naakt bijligt is bekend, maar ook als kletser moet je je totaal blootgeven in de ton. Als laatste voor de pauze kwam Peter Ritsema zijn klets, in de creatie van Kees de Huisman, brengen. De man heeft een brede ervaring op kletsgebied en liet dit ook horen in zijn klets. Hij beschreef het “zware” leven van een huisman en nam het vaste rollenpatroon op de hak, dit werd voor menig bezoeker een feest van herkenning. De dames in de zaal hadden nog wel meer tips die Peter in zijn cursus “Huisman” goed zou kunnen gebruiken.

Na de pauze kwam Hans Verbaarschot als Bolletje Pretvet met een ietwat hoge stem vertellen hoe het is om te zijn gesteriliseerd. Het is natuurlijk al bijzonder dat een ziekenhuisbed het enorme gewicht van Hans kan dragen, maar hij liet duidelijk horen dat hij er tijdens zijn operatie geen bal van had gemerkt. Knap dat je met zo’n creatie en onderwerp zo netjes binnen de grenzen van het toelaatbare kunt blijven. Daarna mocht Peter van de Maas komen vertellen hoe het is om de mensen weer te koppelen aan een nieuwe relatie. Hij nam ons mee, als Jo, naar zijn Relatiebureau en vertelde ons in geuren en kleuren hoe hij zich uit alle benarde situaties wist te kletsen. Zijn eigen Bets kon hij helaas niet slijten aan een van de mannelijke bezoekers, waarna hij toch maar besloot samen met haar weer in zijn Ferrari rode Suzuki-Alto huiswaarts te keren. Een oude bekende van het toernooi, Wichard de Benis, kwam als een na laatste in de ton. Hij nam het publiek mee op wintersport naar Tsjechië en probeerde als Jo de La op de lange latten iedereen te laten geloven dat skiën op zijn manier goed is voor je gezondheid. Skiën is niets voor Wichard, maar kletsen doet hij het liefst in zijn après-ski lokaal. Als laatste kwam de nummer twee en winnaar van de Publieksprijs van vorig jaar, Frans van Zeeland, in de ton. Maar aanvankelijk was er een probleem, eigenlijk zou dhr. Smid komen, maar die moest zich helaas door familieomstandigheden laten vertegenwoordigen door zijn zoontje. Maar deze was nog te klein om in de ton plaats te nemen en ging op een grote stoel zitten. In een zeer gewaagde creatie wist hij als Sjefke Smid op een uiterst boeiende wijze te vertellen over zijn oma. Zijn oma die vandaag overleden was en Sjefke liet haar leven nog eens de revue passeren.

Het niveau van de avond was ontzettend hoog zodat het voor de vakjury een moeilijke klus gaat worden om te bepalen wie er over twee weken naar de finale gaat.

Het publiek koos Peter Ritsema als Kees de Huisman als de winnaar van de eerste voorronde, waardoor hij als eerste verzekerd is van een finaleplaats op vrijdag 26 oktober.

Vrijdag 19 oktober vindt de tweede voorronde plaats. Ook daarin heeft het publiek een belangrijke stem, omdat zij ook dan bepaalt wie er rechtstreeks doorgaat naar de finale. De overige vier finalisten zullen door de vakjury aangewezen worden.

De zes finalisten zullen dan, nadat Striepke Veur de zaal heeft opgewarmd, gaan strijden om de wisseltrofee: “DE GOEIE TO(O)N”. Daarnaast zal er voor de publiekswinnaar in de finale de “FRANS BRUGMANSPUBLIEKSPRIJS” te verdienen zijn. Bovendien kunnen er maar liefst drie wildcards gewonnen worden voor de Keiekletsavonden om de Zilveren Narrenkap.

De organisatie heeft bewezen dat Helmond een volwaardig toernooi rijker is, wat een prima aanvulling is op de toch al rijke traditie die Helmond op kletsgebied bezit.

Voor de tweede voorronde zijn nog enkele kaarten verkrijgbaar. De finale is nagenoeg uitverkocht. Als u een van deze avonden wilt bijwonen moet u snel kaarten bestellen bij Zaal Phileutonia. Kaarten kunt u bestellen bij Phileutonia per mail (harmonie@phileutonia.nl) of telefonisch (0492–549961).






 
     

 
 

 Copyright © 2003 - 2024 Tonpraten.nl