Buutreedners stellen tijdens hun tirade graag de gemeentepolitiek en de onhebbelijkheden van plaatselijke grootheden aan de kaak. Maar hoe gaat een pastor daarmee om in z’n buutdebuut?
Spreken is niet nieuw voor hem, alleen de essentie van de woordenstroom is anders. Z’n vaste toehoorders zijn andere teksten gewend. Johan Klaassen, pastoraal werker in het parochieverband Groenlo-Neede, maakt zijn buutdebuut in Groenlo op drie pronkzittingen van de carnavalsvereniging De Knunnekes, waarvan gisteravond in City Lido de tweede was. Vergeleken met de pikant getinte openingsbuut van Chiara Monasso en de scherpe teksten van Frans Kooiker en Mark Ebbers, was de buut van Klaassen beschaafd en misschien wat tam.
‘Maar’, zo zegt hij in de coulissen na zijn optreden, ‘in een buut mag je via woordspelingen randzaken aan de orde stellen, je mag mensen een sneer geven, maar je mag mensen niet klem zetten. Dat past trouwens ook niet bij mij.’ Er zijn verschillen tussen een preek en een buut, maar erg groot zijn die volgens Klaassen niet. ‘In een preek probeer je geloofsverdieping te bereiken.’ Klaassen hield in 2003 zijn eerste preek tijdens de carnavalsmis, een fenomeen dat in Groenlo op 5 februari voor de vijfde keer wordt gehouden. ‘Dan kun je andere dingen zeggen, de zaken ludiek brengen. Maar er zit meestal ook een stichtelijk woord in.’
In zijn buut deed Klaassen het voorkomen dat hij het hoog had moeten zoeken om permissie voor zijn optreden te krijgen. ‘Ik moest toestemming vragen aan de kardinaal. De eminentie zei me, dat de buut drie reacties kon krijgen. Hij zei: ‘Ten eerste zijn er de mensen die altijd zeuren, wat je ook zegt. Ten tweede zijn er mensen die het zelf hadden willen doen, maar het niet durven. En ten derde, en dat is de ergste groep, zijn er mensen die tegen zijn’. Ik mocht hier optreden, maar niet zonder de BVD, de Bisschoppelijke Veiligheids Dienst.’
‘De parochiemedewerkers zijn bij de tijd. We hebben mobieltjes met ringtones. Maar ik vind die kakofonie maar niets, ik ben voor mobiele eenheid. Chatten kan ook. Online biechten bij pastoor Hans Boogers: ‘Welcome to the penaltybox’. En als mensen zeggen: ‘Die kerk is me veel te modern’, dan zeg ik: ‘Dat krijg je er van als je er lang niet geweest bent’.’
(Bron: De Twentsche Courant Tubantia)
Spreken is niet nieuw voor hem, alleen de essentie van de woordenstroom is anders. Z’n vaste toehoorders zijn andere teksten gewend. Johan Klaassen, pastoraal werker in het parochieverband Groenlo-Neede, maakt zijn buutdebuut in Groenlo op drie pronkzittingen van de carnavalsvereniging De Knunnekes, waarvan gisteravond in City Lido de tweede was. Vergeleken met de pikant getinte openingsbuut van Chiara Monasso en de scherpe teksten van Frans Kooiker en Mark Ebbers, was de buut van Klaassen beschaafd en misschien wat tam.
‘Maar’, zo zegt hij in de coulissen na zijn optreden, ‘in een buut mag je via woordspelingen randzaken aan de orde stellen, je mag mensen een sneer geven, maar je mag mensen niet klem zetten. Dat past trouwens ook niet bij mij.’ Er zijn verschillen tussen een preek en een buut, maar erg groot zijn die volgens Klaassen niet. ‘In een preek probeer je geloofsverdieping te bereiken.’ Klaassen hield in 2003 zijn eerste preek tijdens de carnavalsmis, een fenomeen dat in Groenlo op 5 februari voor de vijfde keer wordt gehouden. ‘Dan kun je andere dingen zeggen, de zaken ludiek brengen. Maar er zit meestal ook een stichtelijk woord in.’
In zijn buut deed Klaassen het voorkomen dat hij het hoog had moeten zoeken om permissie voor zijn optreden te krijgen. ‘Ik moest toestemming vragen aan de kardinaal. De eminentie zei me, dat de buut drie reacties kon krijgen. Hij zei: ‘Ten eerste zijn er de mensen die altijd zeuren, wat je ook zegt. Ten tweede zijn er mensen die het zelf hadden willen doen, maar het niet durven. En ten derde, en dat is de ergste groep, zijn er mensen die tegen zijn’. Ik mocht hier optreden, maar niet zonder de BVD, de Bisschoppelijke Veiligheids Dienst.’
‘De parochiemedewerkers zijn bij de tijd. We hebben mobieltjes met ringtones. Maar ik vind die kakofonie maar niets, ik ben voor mobiele eenheid. Chatten kan ook. Online biechten bij pastoor Hans Boogers: ‘Welcome to the penaltybox’. En als mensen zeggen: ‘Die kerk is me veel te modern’, dan zeg ik: ‘Dat krijg je er van als je er lang niet geweest bent’.’
(Bron: De Twentsche Courant Tubantia)